lørdag, august 10, 2013

Östersund

Før og efter Stickstämma tilbragte jeg noget tid i Östersund. En dejlig by ved søen Storsjön, hvor Storsjöodjuret siges at husere. Jeg så også udyret/søslangen, dog hugget i granit. Den forsøgte efter bedste evne at spise min hakkeprøve, men det lykkedes heldigvis ikke.

Årets museum 2013 ligger i Östersund. Det er Jamtli, et frilandsmuseum med huse og miljøer fra 1785, 1895, 1942, 1956 og 1975. I husene 'boede' mennesker, som levede sig helt ind i den tid, som de repræsenterede. De var i gang med at lave mad, sy, læse ugeblade, lægge puslespil (i 1975!) og meget mere. Det var rigtig spændende at besøge. I huset, hvor tidsbilledet var fra 1942, så jeg denne pude. Den var gimpet eller "gaffelvirkat", som det hedder på svensk.

I Östersund boede jeg på et dejlig centralt og hyggeligt hotel, som kan anbefales. Det var Hotel Emma.

1 kommentar:

Uldbegavet sagde ...

Spændende med sådan et museum, der har forsøgt at ramme tidsånden i de forskellige perioder.
Godt at hverken du eller hakkeprøven blev spist af Storsjöodjuret.