fredag, juni 27, 2014

På nye strikkeeventyr

Snart starter Nordisk Strikkesymposium, og jeg er taget afsted et par dage i forvejen for at se mig lidt omkring i Vaasa.

I dag har jeg besøgt Österbottens Museum. Her kunne Korsnäströjan beundres, bag glas naturligvis, men ganske tæt på. Der var også nogle fine eksemplarer af hæklede poser. De blev bl.a. brugt til tobak.




Byens boghandel skulle naturligvis også besøges. Her var knapt så stort et udvalg, som i den boghandel i Helsinki, som Bodil Munch netop har besøgt, men jeg fandt en helt nyudkommen fin bog om vanter. Den hedder Sukupolvien silmukat og forfatterne er Pia Ketola, Eija Bokowski, Leena Kokko, Anne Bäcklund og Sari Suuronen. Gamle vanter og strømper fra forskellige museer er beskrevet, og nye opskrifter er udviklet ud fra det gamle strik. Desværre er bogen udelukkende på finsk, men der er dog diagrammer og mange fine fotos, så jeg skal nok få glæde af den. Den anden bog, jeg købte, er heldigvis både på svensk og finsk. Den beskriver indgående, hvordan Korsnäströjan er hæklet og strikket. Meget interessant. Bogen hedder Färg och flärd med virkat og er skrevet af Marketta Luutonen, Anna Maija Bäckman og Gunnar Bäckman.

1 kommentar:

Merete sagde ...

sikke nogen spændende boger du har købt. Det er sjovt at se hvordan strikken er brugt i forskellige lande.