onsdag, april 29, 2009

Lidt hæklerier

Jeg lider vist af startitis for tiden. Det ene projekt efter det andet bliver overvejet og lavet små prøver til.
Jeg er begyndt at abonnere på Interweave Crochet, og i forårsnummeret var der opskrift til en fin cardigan. Den overvejer jeg at lave som en lille kortærmet trøje. Mine hækleprøver er i Muskat fra lageret. Farverne er ikke de rigtige, men der er i hvert fald muligheder i garnet (og mønstret).

Men måske jeg hellere skulle hækle en bolero. Via Ravelry faldt jeg over en hollandsk side med mange hækleopskrifter. Diagrammerne på siden er ikke helt nemme at hækle efter. Heldigvis er jeg kommet på holdet på Fanø Strikkefestivalen, som skal lære at hækle efter diagram. Så jeg må nok vente med sådan en bolero.

Igen på Ravelry fandt jeg en bolero, Bolero Marrom, som er nemmere at hækle. Det er ganske vist efter en portugisisk opskrift, men med et nemmere diagram og med en portugisisk-engelsk ordbog går det rimeligt. Den hækler jeg i Drops Bomull/lin på hæklenål 3½ mm.


En hæklenål skal være let, ligge godt i hånden og nemt kunne fange garnet. Min hæklenål er mere end 30 år gammel, og der må findes en i et lettere materiale. Jeg har prøvet at købe både fra Knit Picks og Brittany, men ingen af dem er gode nok i hovederne til at fange garnet.
Bare se forskellen på den gamle hæklenål til venstre og Brittany til højre. Håndleddet skal vrides for meget, og det nytter jo ikke noget. Men i dag under udsalgsindkøb hos Nanna faldt jeg for endnu en ny hæklenål, Clover, som jeg håber opfylder mine behov.

2 kommentarer:

Tina/Chance-strikkeren sagde ...

Siden jeg opdagede de nye Clover har jeg ikke brugt andet - du bliver rigtig glad for den!

KH Tina

Merete sagde ...

Jeg har nu afprøvet min nye hæklenål fra Clover et par dage og jeg må give dig helt ret, Tina. Den er bare god!
Kh
Merete