lørdag, juni 25, 2011

Et par små sommertørklæder

For tiden er jeg ikke til de større projekter. Et par små hæklede tørklæder er det blevet til. Men til gengæld har de været sjove at lave.


I Pressbyrån i Helsingborg er jeg ofte heldig at finde strikke- og hækleblade. I efteråret købte jeg 'Inside Crochet', som er et engelsk hækleblad. Og jeg faldt straks for det sjove hæklede tørklæde, 'Circles Scarf', som jeg nu har hæklet to styks af. 


Opskriften bruger naturligt nok engelske hækleudtryk, så jeg skulle lige vænne mig til, at en stangmaske hedder 'Treble' (tr), hvor jeg er vant til de amerikanske udtryk 'Double Crochet' (dc). Heldigvis ligger der en god ordliste på nettet


Ravelry kan man nu købe opskriften med amerikanske termer.


Hvad skal man så bruge sådan et par små tørklæder til? De er meget gode at slynge om halsen en sommerdag, hvor der er lidt vind.




Fakta:
Opskrift: 'Inside Crochet' nr. 11 november 2010
Forbrug: 35 g Noro Silk Garden Sock til det ene tørklæde og 45 g Linea Hør til det andet.
Hæklenål: Clover 4 mm
Ændringer: Jeg hæklede kun to og tre rækker i stedet for de fire i opskriften.

2 kommentarer:

Unknown sagde ...

Fine tørklæder. Og det er nemlig dejligt og helt uundværligt med lidt sommertørklæder i vores blæsende land.

Marifetane hobi sagde ...

Çok güzel olmuş arkadaşım eline sağlık..